Tentoonstelling over de Indische keuken

Stichting Tong Tong_banner_snoep_indo_225x160px_v01 kopieVorig jaar was voor het eerst een prachtige tentoonstelling over de Indische keuken te bezoeken, een van de oudste fusionkeukens van de wereld. Het is een soort ‘vaste opstelling’ die drie jaar achtereen blijft staan, met steeds een nieuwe aanvulling. Dit jaar is dus deel 2 te zien, met een aanvulling over de rijsttafel, en videofilmpjes over technieken uit de Indische keuken. De tentoonstelling beschrijft de Indische keuken en Indische eetcultuur, en vertelt ook de ontstaansgeschiedenis, die zo nauw verbonden is met de Indische geschiedenis en de gemengde groep Nederlanders uit Indië.

Indische identiteit
Juist omdat de Indische keuken zo’n centrale rol inneemt in de Indische identiteit van ook de tweede en derde generatie, is het jammer dat de kennis van de geschiedenis en de eigenheid van de Indische keuken steeds vaker hiaten vertoont. Hoog tijd voor een expositie over deze intrigerende mengkeuken!

De tentoonstelling beschrijft de Indische keuken en Indische eetcultuur maar vertelt ook de ontstaansgeschiedenis, die zo nauw verbonden is met de Indische geschiedenis en de gemengde groep Nederlanders uit Indië. De Indische geschiedenis is de (deels onbekende) Nederlandse koloniale geschiedenis, met pre-Nederlandse wortels tot in het Portugese en Chinese tijdperk van de handel en ontdekkingsreizen. Uiteraard loopt die geschiedenis door tot na de onafhankelijkheid van Indonesië, met de repatriëring en de tijd van het settelen in Nederland.

Proeven in de Eetwijk
Het mooie is dat de Eetwijk van de Tong Tong Fair en de expositie in het Cultuurpaviljoen elkaar optimaal aanvullen. Bezoekers van de Eetwijk kunnen na de bestudering van de expositie wellicht een andere keuze maken uit de menukaarten van de restaurants. En bezoekers van de expositie kunnen op een steenworp afstand in de Eetwijk zelf de vers gemaakte exemplaren proeven van wat anders alleen een foto of recept was gebleven.

Header_TjendolmakenCulinair spreekuur
De grande dame van de Indische keuken, Bea Berens-Sleebos, zal culinair spreekuur houden in de expositie in het Cultuurpaviljoen. Leg uw prangende kookvraag aan Bea voor! Ze houdt elke dag spreekuur, van 14.00 tot 17.00 en van 18.00 tot 20.00 uur.

Kookworkshops van Jeff Keasberry
In de Bengkel kunnen bezoekers bovendien kookworkshops volgen van Jeff Keasberry. Zijn oma werd beroemd met haar restaurant Djokja in Amsterdam en natuurlijk haar kookboek Oma Keasberry’s Indische keukengeheimen. Jeff nam het restaurant over en publiceerde recent zijn eigen boek met Indische keukengeheimen.

De Indische keuken leeft!
Stichting Tong Tong maakt al sinds de vroege jaren negentig tentoonstellingen over aspecten van de Indische cultuur en cultuurgeschiedenis, zoals de kleding, het Indische woonhuis in Indië en Nederland, en de njai – oermoeder van de Indo’s. Een ‘dagelijks’ onderwerp wordt gebruikt als raam op de geschiedenis en op dat wat het Indische zo typeert, zoals de raciale, culturele en sociale gemengdheid van de Indische groep en cultuur. Maar ook de identificatie met en de invloed vanuit het westen en de vertrouwdheid met allerlei oosterse verschijnselen. In de onderzoeksfase hebben we vaak een beroep gedaan op de bezoekers van de Tong Tong Fair (Pasar Malam Besar): stuur uw brieven en foto’s en vertel ons over uw ervaringen!

Eet u wel eens Indisch? “Ja, zeker drie keer per week, soms vaker. Als er iemand in de familie gestorven is, dan moet ik wel Indisch eten, het is dan zoiets als een troost.” (Vrouw, 69 jaar)

Welke gebruiken, rituelen, taboes, rondom het bereiden en nuttigen van eten beschouw je als typisch Indisch? “Nasi kuning voor feestelijke gelegenheden, bami voor een lang leven, als een lepel valt krijg je vrouwelijk bezoek, vork mannelijk, mes ruzie.” (Man, 42 jaar)

Ook voor deze culinaire tentoonstelling hebben we hulp gevraagd aan liefhebbers van de Indische keuken. In De Sobat, het relatiemagazine van Stichting Tong Tong, op onze website en Facebook-pagina, stelden wij tien vragen. De respons was zeer groot. In een paar dagen tijd stroomden bijna honderd reacties binnen, per mail en per post. De ene reactie was nog uitgebreider dan de andere. Een eerste conclusie: de Indische keuken leeft!