‘Wij weten alles nog’

In het Cultuurpaviljoen van de 52e Tong Tong Fair was de tentoonstelling ‘Eerste Generatie Show: Wij weten alles nog’ te zien. Aanleiding was het eerste jubileum van de populaire talkshow rond de eerste generatie Indische Nederlanders. De tentoonstelling nam bezoekers mee in het leven van mensen die in eerdere talkshows centraal hadden gestaan. Gastvrouw en bedenker van de Eerste Generatie Show, Vilan van de Loo, maakte de tentoonstelling samen met vormgever Sabrina Luthjens en fotograaf Amke. De belangstelling voor de tentoonstelling was zondermeer groot.

'Wij weten alles nog', expositie in het Cultuurpaviljoen van de 52e Tong Tong Fair. Foto Henriette Guest.
Bezoekers werden uitgenodigd de huizen binnen te gaan die rond het leven van enkele Indische Nederlanders in het Cultuurpaviljoen waren opgebouwd. Hadden zij op het podium hun verhaal verteld, in de expo konden bezoekers nóg meer te weten komen. De Indische fotograaf Amke had hen thuis gefotografeerd. Deze intieme foto’s werden aangevuld met tekstfragmenten uit de talkshows en foto’s uit het privé-archief van de hoofdpersonen. Het liet menigeen niet onberoerd.

“Op scholen moet verteld worden hoe wij zijn ontstaan”

Het was dit jaar nogal eens een discussie die werd gevoerd: Wie horen er nu eigenlijk precies bij die eerste generatie? “Als hij er hangt, dan hoor ik óók bij de eerste generatie”, vond Sylvia Houkes (68) wijzend naar een portret. “Ja, die kennen wij”, knikte haar man Ferry Wilhelm Houkes. Het echtpaar vindt de expositie heel mooi. “Wij zijn ook in Nederlands- Indië geboren. We zijn oorlogskinderen.” En de expositie is daarnaast ook belangrijk denken ze: “De eerste generatie sterft uit. Er zijn nog maar heel weinig 90-jarigen”, zegt Sylvia. “Wij leerden in Nederlands-Indië alles over Nederland. We kenden de provinciën en wisten alles over het koningshuis. En hier weten ze niet eens wat onze achtergrond is! Uitgelegd wordt het niet. Op scholen moet verteld worden hoe wij zijn ontstaan.”

In de expositie werd de eerste generatie ook opgeroepen om haar verhaal door te geven. “U kunt het weten en u weet het dan ook. Kostbare kennis. Bewaar het goed en geef het door.”

'Wij weten alles nog', expositie in het Cultuurpaviljoen van de 52e Tong Tong Fair. Foto Arenda Oomen.

(Deze terugblik verscheen in de zomereditie van De Sobat, het relatiemagazine van Stichting Tong Tong)