Culinaire hulp gevraagd: 10 vragen over de Indische keuken

In het Cultuurpaviljoen van de 53e Tong Tong Fair komt een tentoonstelling over de Indische keuken. Juist omdat de Indische keuken zo’n centrale rol inneemt in de Indische identiteit – ook van de tweede en derde generatie – is het jammer dat de kennis van de geschiedenis en de eigenheid van de Indische keuken steeds vaker hiaten vertoont. Hoog tijd voor een expositie over deze intrigerende mengkeuken! De tentoonstelling beschrijft de Indische keuken en Indische eetcultuur maar vertelt ook de ontstaansgeschiedenis. Stichting Tong Tong wil graag je medewerking en heeft 10 vragen. Stuur ze voor 4 april in.

1. Eet je wel eens Indisch en zo ja, hoe vaak (per week/per maand/per jaar…)?
  2. Kook je dan zelf of haal je kant-en-klaar gerechten of ga je naar een Indisch restaurant? Graag van alle genoemde mogelijkheden de frequentie aangeven.
  3. Ben je met de Indische keuken opgegroeid, of heb je de Indische keuken pas later leren kennen?
  4. Welke gerechten beschouw jij als typisch Indisch?
  5. Welke gebruiken, rituelen, taboes, rondom het bereiden en nuttigen van eten beschouw je als typisch Indisch?
  6. Van welke andere niet-Hollandse keukens ben je (ook) een liefhebber?
  7. Is er in je familie nog een recept bewaard dat uit Indië is meegenomen? Voor welk gerecht?
  8. Waarin onderscheidt de Indische keuken zich volgens jou van andere niet-Europese keukens?
  9. Wat is je lievelingsgerecht of combinatie van gerechten uit de Indische keuken?
  10. Wat is naar jouw mening het verschil (of: wat zijn de verschillen) tussen de Indische en Indonesische keuken?

Uiterste inzenddatum is 4 april 2011. Mail je antwoorden naar de.sobat@indisch.nu, o.v.v. Indische keuken. Vermeld a.j.b. ook je leeftijd en of je man of vrouw bent.