Het winternummer van De Sobat is verschenen!

Op vrijdag 25 november is de wintereditie van De Sobat, het relatiemagazine van Stichting Tong Tong, verschenen. Hierin kijken we onder meer vooruit naar het programma van de 54e Tong Tong Fair, waar het eiland Java zich presenteren zal. De programmeurs van Stichting Tong Tong sluiten daarop aan met een themaprogramma rond batik, in 2009 door Unesco op de wereldlijst van cultureel erfgoed geplaatst.

Indische keuken
De Sobat presenteert ook de eerste gegevens van een onderzoek over de Indische keuken. Ruim 500 mensen vertelden welk Indisch kookboek favoriet is. Opmerkelijk genoeg noemden de meeste mensen hun familie als inspiratiebron, op de tweede plaats het ‘Groot Indonesisch kookboek’ van Beb Vuyk uit 1973. De volledige enquête wordt in het voorjaar van 2012 gepresenteerd. Op de 54e Tong Tong Fair zal het tweede deel van de expositie over de Indische keuken worden opgebouwd, waarin de resultaten van de enquête zichtbaar zullen zijn. In 2013, bij de 55e Tong Tong Fair, zal het derde en laatste deel van de tentoonstelling te zien zijn.

In memoriam
Kort voor het ter perse gaan van dit nummer, overleed Andy Tielman. Wij konden alleen nog de cover vrijmaken voor een laatste groet. In het vorige nummer van De Sobat publiceerden wij het vermoedelijk laatste lange interview met Andy Tielman; in het volgende nummer een In Memoriam. Op onze websites en op Facebook hebben wij diverse berichten en een korte video geplaatst. De Sobat staat ook stil bij het overlijden van de schrijvers Hella Haasse en F. Springer en Indorocker Oscar Rexhäuser.

Elsje Plantema, Cuk & Cis
Verder in De Sobat een interview met musicologe en gamelanspeelster Elsje Plantema, die in december de Professor Teeuw Prijs in ontvangst zal nemen. Ten slotte vertellen de acteurs van de Indonesische theatergroep Behind the Actors over hun theaterstuk Cuk & Cis, een bewerking van twee verhalen van de Indische schrijver Vincent Mahieu, een (ander) pseudoniem van de journalist en activist Tjalie Robinson. De groep speelde het stuk op de afgelopen editie van de Tong Tong Fair naar aanleiding van de 100ste geboortedag van Tjalie Robinson, een van de initiatiefnemers van het evenement.

Wilt u Sobat worden?
Ook in 2012 wil Stichting Tong Tong doorgaan met het ontwikkelen van programma’s waarin enerzijds de rijke Indische cultuur centraal staat en anderzijds de artistieke dialoog tussen Oost en West wordt gestimuleerd. Als u een sterk eigen platform voor het Indische belangrijk vindt, helpt u ons dan om de Sobatkring te vergroten. ‘Veel kleine bedragen maken één groot’ wil het gezegde en zo is het hier ook. Tezamen zijn de Sobats een subsidiegever van formaat.
Stichting Tong Tong is sinds 2008 erkend als ANBI: Algemeen Nut Beogende Instelling. Dit betekent dat u giften aan Stichting Tong Tong kunt aftrekken van de belasting. Al vanaf € 17,50 bent u Sobat, kijk hier voor meer informatie.