Al 11 steden spelen Tong Tong en Carillon op 15 augustus

Het aantal steden dat zich aansluit bij het muziekproject Tong Tong en Carillon op 15 augustus blijft groeien. Wat begon als een Haags project, breidt zich als een olievlek uit over Nederland. In 11 steden spelen beiaardiers Tong Tong en Carillon: Den Haag, Helmond, Groningen, Utrecht, Venlo, Venray, Oirschot, Hoorn, Waalre, Roermond en Amersfoort.

De componisten Sinta Wullur en Renadi Santoso schreven in opdracht van Stichting Tong Tong muziekstukken voor carillon om de slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de directe gevolgen daarvan te herdenken. Sinta Wullur componeerde Suka dan Duka (vreugde en pijn) en Karimalan (geluk, succes). Renadi Santoso schreef het stuk Freedom Bells. De uitvoering Tong Tong en Carillon bestaat naast deze drie premières uit andere liederen.

Tong Tong en Carillon zal 15 augustus in de volgende steden door diverse beiaardiers uitgevoerd worden.

• Helmond, Lambertuskerk, 10.00 -10.30 uur, Rosemarie Seuntiëns
  • Groningen, Martinitoren, 11.00 -12.00 uur, Auke de Boer
  • Utrecht, Domtoren, 11.00 -12.00 uur, Malgosia Fiebig
  • Roermond, Stadsbeiaard van het Stadhuis, 12.00 – 12.30 uur, Rosemarie Seuntiëns
  • Venlo, Sint Martinuskerk, 12.00 -13.00 uur, Marcel Siebers
  • Amersfoort, Onze-Lieve-Vrouwetoren,13.00 – 14.00 uur, André Kokulja
  • Venray, St.Petrusbanden toren 14.00 -14.30, Rosemarie Seuntiëns
  • Den Haag, Grote Kerk 14.00 -14.30, Gijsbert Kok (live te volgen via YouTube)
  • Oirschot, Sint-Petrusbasiliek, 16.00 – 16.30 uur, Rosemarie Seuntiën
  • Hoorn, Grote Kerk, 16.00 – 16.45, Frits Reynaert
  • Waalre, Oude Sint Willibrorduskerk, 16.00 – 16.30 uur, Nan Los-Laros

Over het project

Op 15 augustus a.s. wordt herdacht dat 75 jaar geleden officieel een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden. Stichting Tong Tong bedacht het muziekproject ‘Tong Tong en Carillon’. Ook andere Haagse organisaties geven 15 augustus aandacht aan deze belangrijke gebeurtenis. Lees hier meer.