Tong Tong en Carillon op Haags Uitfestival

Op 15 augustus jl. werd in 11 steden Tong Tong en Carillon gespeeld, om stil te staan bij de capitulatie van Japan in 1945. Op zaterdag 5 september, tijdens het Haagse Uitfestival, is er een kans om dit bijzondere concert nogmaals live te horen op het carillon van de Grote Kerk in centrum Den Haag, om 15.00 uur.

Gijsbert Kok tijdens de uitvoering van Tong Tong en Carillon
(foto Arnaud Kokosky Deforchaux)

Wat voor Stichting Tong Tong begon als een Haagse activiteit, groeide uit tot een project met een veel groter bereik. In 11 steden speelden beiaardiers Tong Tong en Carillon (klik hier voor een overzicht).

De componisten Sinta Wullur en Renadi Santoso schreven in opdracht van Stichting Tong Tong muziekstukken voor carillon om de slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de directe gevolgen daarvan te herdenken.

Sinta Wullur componeerde ‘Suka dan Duka’ (vreugde en pijn) en ‘Karimalan’ (geluk, succes). Renadi Santoso schreef het stuk ‘Freedom Bells’. De beiaardiers wisselden elkaar af van 10.00 uur ’s ochtends tot laat in de middag. Sommigen speelden alle drie de composities, anderen twee. Zij vulden dit repertoire aan met o.a. het Indisch ‘Onze Vader’, ‘Bengawan Solo’ of ‘Arm Den Haag’.

Gijsbert Kok speelde in de Grote Kerk Den Haag en is hier te zien en beluisteren.

Rosemarie Seuntiëns speelde in Helmond, Venray, Oirschot en Roermond. De Roermondse uitvoering is te zien en horen op Youtube.

Renadi Santoso’s ‘Freedom Bells’ is in de uitvoering van André Kukolja (Amersfoort) eveneens te beluisteren via Youtube.

Maar nu is er dus nog een kans om de nieuwe stukken live te horen!

Op zaterdag 5 september zal Gijsbert Kok tussen 15.00 – 15.30 uur spelen op het carillon van de Grote Kerk, Den Haag. Ook weer live te volgen via het Youtube-kanaal van Stichting Carillon Den Haag. Maar het is natuurlijk veel leuker om te luisteren vanaf het Kerkplein en die dag meteen wat mee te krijgen van het nieuwe culturele seizoen in Den Haag: https://www.uitfestivaldenhaag.nl/.

Meer over Tong Tong en Carillon op het Uitfestival: https://www.uitfestivaldenhaag.nl/programme_page/tongtong/.