Stichting Tong Tong 15 augustus aanwezig in de Grote Kerk (Den Haag)

Op zondag 15 augustus herdenkt Nederland dat 76 jaar geleden officieel een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden. Ook dit jaar zal de Nationale Herdenking bij het Indisch Monument in Den Haag vanwege coronamaatregelen niet openbaar toegankelijk zijn. Wel biedt, net als vorig jaar, een aantal organisaties in Den Haag een programma aan om aandacht te besteden aan deze belangrijke gebeurtenis.

Vorig jaar werkte Stichting Tong Tong in het kader van ‘75 Jaar Vrijheid’ direct samen met Museum Sophiahof, het Nationale Theater en de Grote Kerk. Stichting Tong Tong droeg toen het project ‘Tong Tong en Carillon’ bij. Dit jaar verwachtten wij in augustus volop bezig te zijn met de voorbereidingen van de 62e Tong Tong Fair, maar die is vanwege de coronamaatregelen verzet van september naar 2022. Helaas kan het carillon a.s. zondag niet spelen, maar Stichting Tong Tong zal wel met een boekentafel aanwezig zijn in de Grote Kerk. Het Nationale Theater organiseert daar een matineeconcert en in de ochtend een dialoog i.s.m. Dialoog in Den Haag met het thema: ‘Wat betekent deze herdenking voor u?’.

Met inloop vanaf 12 uur is er voor concertgangers de gelegenheid om via een groot scherm de tv-uitzending van de Nationale Herdenking te volgen. Ook is er een persoonlijk moment ingeruimd om een kaars te branden in de kapel van de kerk.

Na de Nationale Herdenking is er in de Grote Kerk een concert van Duo Merpati, bestaande uit Sinta Wullur (zang en piano) en Monique Copper (piano). Zij zullen diverse liederencycli en composities op twee piano’s uitvoeren. Toegang is € 9 tot € 12,50.

Na het concert is de kerk en daarmee de boekentafel van Stichting Tong Tong ook geopend voor niet-concertgangers. Wieteke van Dort is van 15.00 tot 16.00 uur aanwezig om haar boeken te signeren.

Saté Bar/Sarinande, bekend uit de Eetwijk van de Tong Tong Fair, verkoopt Indische versnaperingen.

Zie voor informatie over het gehele programma, aanmelding en tickets de speciale pagina op de website van Het Nationale Theater: www.hnt.nl/15aug45.

Rederij Willemsvaart verzorgt gedurende de dag Indische rondvaarten richting het Indisch Monument, met livemuziek, een hapje en een drankje.

Vanzelfsprekend zullen alle deelnemende organisaties de vereiste maatregelen treffen i.v.m. het coronavirus.