Omslag 'Niemand zorgde voor mijn ziel...'Op 22 mei 2013 is een nieuw boek verschenen bij Stichting Tong Tong: “Niemand zorgde voor mijn ziel…”; Marietje van Oordt (1897-1974), een tragisch leven aan de Indische zelfkant door Gerard Termorshuizen.

Marietje van Oordt was een jonge Indo-Europese vrouw die zich in het Nederlands-Indië van de eerste decennia van de vorige eeuw een reputatie verwierf in een wijde kring van onder haar bekoring gebrachte mannen, en daarnaast talrijke slachtoffers maakte onder winkeliers, hotelhouders en andere neringdoenden. Door de inventiviteit en allure waarmee zij te werk ging, wekte zij eerder bewondering dan antipathie. Het Indische publiek volgde de als een schelmenroman lezende loopbaan van Marietje via de dagbladen die gretig reageerden op elke snipper nieuws over haar. Verzot op pikante lectuur genoot het van haar erotisch getinte lotgevallen, maar werd het ook geconfronteerd met de tragiek van haar kansarme afkomst die haar geen andere mogelijkheid had geboden dan een leven op de bonnefooi. Dankzij de informatie uit de Indische pers en het door haar kleinkinderen beheerde familiearchief kon het levensverhaal van deze intrigerende en karaktervolle vrouw worden geschreven.

4 sterren uit 5 in Het Parool (4 juli 2013): “….laat zich lezen als een schelmenroman, al eindigt deze treurig, in eenzaamheid en armoede. Termorshuizen geeft het verhaal ook een maatschappelijke lading. […] Zo vermengt de schrijver dit levensverhaal met sociale observaties en vertelt hij ons daardoor veel over Nederlands-Indië.” — John Jansen van Galen

Over de auteur
Gerard Termorshuizen is onderzoeker en publiceert over Indische geschiedenis, literatuur en pers. Hij promoveerde in 1988 op een studie over de journalist en romancier P.A. Daum. Tussen 1990 en 2011 schreef hij een tweedelige geschiedenis van de Indische pers: Journalisten en heethoofden (2001) en Realisten en reactionairen (2011). Dit boek over Marietje van Oordt vindt zijn oorsprong in zijn pershistorische arbeid.
Op 21 mei 2013 was Gerard Termorshuizen te gast in het radioprogramma De Gids.fm van de VARA om over dit boek te vertellen.

Boekpresentatie
“Niemand zorgde voor mijn ziel…” werd gepresenteerd op 22 mei 2013, in de Bengkel van de 55e Tong Tong Fair. Direct daarna werd de tentoonstelling over Marietje van Oordt geopend, tegenover de Bengkel.
Op de Facebook-pagina van Indisch Anders is een foto-reportage te bekijken van de presentatie: Boekpresentatie en opening tentoonstelling Marietje van Oordt.

Auteur: Gerard Termorshuizen
Vormgeving: Sabrina Luthjens
Paperback, ingenaaid, 120 blz., met fotokatern
ISBN 978–90-78847-07-6
Prijs € 14,50. Sobatprijs € 13,05

Mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, en tientallen donateurs.