Treurig nieuws over de Javaanse neushoorn

Gisteren werd bekend dat de laatste Javaanse neushoorn in Vietnam is gestroopt. Geschat wordt dat er alleen op Java nog 48 Javaanse neushoorns leven. In 1988 voerde Stichting Tong Tong actie voor dit bijzondere dier, de badak. We lieten penningen slaan en speciale enveloppen drukken (klik op de enveloppe voor een groter beeld). Alle opbrengst ging naar het Wereld Natuur Fonds. De Pasar Malam Besar jubileerde dat jaar en het was de allereerste editie op het Malieveld.

Dit schreef de Pasarkrant in 1988 over de Actie Badak:

‘Van de Javaanse eenhoornige neushoorn zijn er nog maar een vijftigtal over. Dit zeldzaamste zoogdier ter wereld wordt waarschijnlijk alleen nog maar gevonden in het wildreservaat Ujung Kulon, een schiereiland aan de zuidwestelijke punt van Java.
Ook met zijn tweehoornige collega, de Sumatraanse neushoorn, gaat het slecht. Er zijn er nog een paar honderd te vinden in dunbevolkte streken van Maleisië en Thailand en op Sumatra (Gunung Leuser-reservaat) en Kalimantan (Borneo).
Samen met het Wereld Natuur Fonds en de Indonesische autoriteiten heeft Stichting Tong Tong de Actie Badak opgezet. WNF-voorzitter Prins Bernhard zal bij de opening van deze jubileum-Pasar op vrijdagmiddag 24 juni a.s. deze actie officieel van start laten gaan.’

(Pasarkrant nr 1, 1988)