Tong Tong Fair

De Tong Tong Fair, voorheen Pasar Malam Besar, is het grootste Euraziatische festival ter wereld. Het evenement is een zinnenprikkelende drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn samen, in een archipel van tenten.
Op de Tong Tong Fair wordt de vermenging van Oost en West in al haar variëteiten beleefd. De Indische (Euraziatische) cultuur, een samensmelting van Oost en West, is een van de oudste mengculturen ter wereld.
Het evenement bestaat uit de Grand Pasar, de beroemde Oost-West-beurs, en de Eetwijk, met tientallen Aziatische restaurants en waroengs. Tenslotte is is er het Tong Tong Festival, de beste mix van oost en west in podiumkunsten en actualiteit, met medewerking van artiesten, auteurs en wetenschappers uit binnen- en buitenland. In de entreeprijs van de Tong Tong Fair is een theater-passe-partout voor het Tong Tong Festival inbegrepen.

De Tong Tong Fair begon als Pasar Malam Tong Tong. Die eerste pasar malam, die in 1959 in de Haagse Dierentuin werd georganiseerd, had als doel geld in te zamelen voor de Indische Kunstkring Tong Tong. Met de opbrengst van de pasar malam kon een interessant Indisch cultureel programma gefinancierd worden. Die doelstelling is bijna vijftig jaar later nog steeds gelijk.
Net als de initiatiefnemers van weleer vindt ook de huidige organisatie dat het Indische een onvervreemdbaar onderdeel is van de Nederlandse geschiedenis. De Indische (Euraziatische) cultuur is waardevol genoeg om te bewaren en als inspiratiebron aan te bieden aan Indische en niet-Indische belangstellenden, van alle leeftijden. De Haagse pasar malam is aldus een pasar malam met een missie.
Stichting Tong Tong, verantwoordelijk voor de programmering van het Tong Tong Festival, heeft als doelstelling de Indische cultuur te stimuleren, en het bevorderen van de kennis over Indische mensen en hun (cultuur-)geschiedenis. Belangrijkste middel daartoe is het organiseren van de jaarlijkse Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar).
De Stichting Tong Tong (culturele programma) en Pasar Malam Besar BV (beursgedeelte) organiseren alleen de Tong Tong Fair en het Tong Tong Festival in Den Haag, en geen van de andere pasar malams in Nederland. De 52e editie vindt plaats van 19 t/m 30 mei 2010, op het Malieveld in Den Haag.
In mei is een geschiedenisboek over 50 jaar Pasar Malam in Den Haag verschenen, geschreven door historicus Florine Koning. Surf naar de site van uitgever Stichting Tong Tong voor meer informatie over De Pasar Malam van Tong Tong, een Indische onderneming.

Not-for-profit
De Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar) is altijd not-for-profit geweest en is dat nog steeds: de opbrengsten van recette en standverhuur worden ingezet om het culturele programma (het Tong Tong Festival) mogelijk te maken: een vorm van interne subsidiering.
Het Tong Tong Festival wordt voor ca. 95% zonder projectsubsidies gerealiseerd.
Dat het Tong Tong Festival vrijwel geen subsidie krijgt, heeft te maken met het karakter van het festival. Vroeger vond men de Indische (of: Euraziatische) cultuur een oninteressante hybride. Tegenwoordig vindt men de beursactiviteiten en/of entreeheffing vaak bezwaarlijk.

Een archipel van tenten
Wij organiseren de Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar) in een archipel van tenten. Alle paviljoens zijn door middel van walkways met elkaar verbonden. Bovendien is het hele – 20.000m2 grote  – festivalterrein ‘bestraat’ met plankieren. Zo kunnen ook mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers ons festival bezoeken!
In het midden van de Tong Tong Fair bevindt zich een open veld: de aloen-aloen. Bij mooi weer openen de eetstands daar hun terrassen en in het weekend is er live-muziek. Bij oplopende temperaturen worden de tenten en walkways opengeritst waardoor een fris windje de bezoekers afkoelt. De tenten zijn van speciaal, hightec, warmtewerend doek gemaakt. De tent waarin de Grand Pasar wordt georganiseerd, heeft bovendien een speciaal systeem dat de warme lucht via het tentdak afvoert.
Om van Pasargangers geen spoorzoekers te maken, is de Tong Tong Fair opgebouwd als een stad en hebben we de straten en pleinen genoemd naar mensen die een belangrijke rol speelden in de Indische geschiedenis.

Grand Pasar
De Grand Pasar is de naam voor de beurs van de Tong Tong Fair. Een bezoek aan deze beroemde East-meets-West-beurs (met het oppervlak van een voetbalveld) is een zintuiglijke reis waar geur, kleur en klank om voorrang strijden. Het aanbod varieert van (antieke) meubels, woonaccessoires, kookgerei, stoffen, kunst, Yogya-zilver, antiek, curiosa, textiel, kleding, boeken, sieraden, edelstenen, vruchten, tropische planten, kruiden en specerijen en vele andere prachtige hebbedingen en weggevers.
Indonesië-Paviljoen
Het Indonesië-Paviljoen is een onderdeel van de Grand Pasar maar gehuisvest in een apart, naastgelegen, paviljoen. Het is bijna 2.000 m2 groot. Door de smalle straatjes, uitpuilende winkeltjes, typische geuren en djaits (kleermakers) waan je je op een avondmarkt in Zuidoost-Azië.
Al sinds de jaren ’70 komen er standhouders over uit Indonesië voor deelname aan de Indische manifestatie in Den Haag. Toen de Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar/Pasar Malam Tong-Tong) in 1988 van de Houtrusthallen naar het Malieveld verhuisde, ontstond dit aparte paviljoen. De overkomst van de standhouders wordt sinds 1983 geregeld door reisbureau Vista Express uit Jakarta.
Er staan meer dan 200 stands op de Grand Pasar en in het Indonesië-Paviljoen.
Boekoe Pienter
Met de Boekoe Pienter, de shopping guide van de Tong Tong Fair, in de hand zul je niet verdwalen. Op zoek naar een goeling? Hard toe aan een pidjit? Willen weten waar u rempah oedang eet? Met de Boekoe Pienter als handige gids krijg je uitleg over de producten waardoor je nog meer van alle verrassingen van de Tong Tong Fair geniet. De kleurige pocket is verkrijgbaar bij de Infobalie in de Entree en bij de Infobalie in het Cultuurpaviljoen.
Ems Grizèl Trofee
Ieder jaar beoordeelt een onafhankelijke, deskundige jury het uiterlijk van de stands op de Tong Tong Fair. De trofee is genoemd naar Ems Grizèl, die dertig jaar lang als vrijwilliger de administratie van het evenement verzorgde. In 1998 is zij overleden; en met deze prijs houden wij de herinnering aan haar levend. Het was een initiatief van twee standhouders, de heren Jaspers en Shamsi.

In de jury hebben professionals zitting, zoals binnenhuisarchitecten, beursstandontwerpers of standbouwers.

De jury beoordeelt alle stands op de Tong Tong Fair, kijkt daarbij naar de volgende criteria:
• Of de stand een eigen sfeer of gezicht heeft weten te creëren
• Welke middelen van presentatie zijn gebruikt voor de inrichting, zoals verlichting, kleurgebruik etc.

Eetwijk
Op de Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar) is Aziatisch eten nooit ver weg. Aan alle brede straten van de Tong Tong Fair staan kleine waroengs met koekjes en snacks. Vaak zijn deze fel gekleurd en apart van vorm en altijd zijn ze vers.
In de Eetwijk staan meer dan 20 eethuizen, grote en kleine. Geen menukaart is hetzelfde. Diverse streekkeukens zijn vertegenwoordigd, zoals die van Soenda, Java, Padang en Palembang. Ook de Indische keuken is prominent aanwezig. Een gouwe ouwe als nasi goreng is in zijn vele gedaanten overal te vinden. Maar er worden ook gerechten geserveerd die niet of nauwelijks in Nederlandse restaurants verkrijgbaar zijn. Zo proberen de vele eetstand te concurreren op deze eetmarkt vol kritische consumenten.
De Eetwijk is verdeeld in een Eetwijk-Oost, -West, en –Noord, zodat u aan familie en kennissen precies kunt doorgeven waar u zich bevindt.

De Indische keuken
De Indische keuken is een Euraziatische mengkeuken die eeuwen geleden in Nederlands-Indië ontstond. De Portugezen lieten als eerste Europeanen hun culinaire sporen na en verder kent de keuken onder meer Franse, Britse, Indiase en Chinese invloeden. Met de komst van de Nederlandse huisvrouw en haar kookboeken, moesten veel ingrediënten uit Europese recepten vervangen worden door een lokale variant. In ’de Oost’ groeide immers geen boerenkool. Indisch koken is daardoor een kwestie van proeven en een beetje aanpassen, hèt recept bestaat niet. Na de repatriëring moesten veel recepten opnieuw worden aangepast en werd kangkoeng weer vervangen door andijvie. Onder invloed van de komst van Indische mensen naar Nederland, veranderde de Nederlandse eetcultuur voorgoed.
De restaurants en waroengs op de Tong Tong Fair bereiden gerechten uit diverse Indonesische streekkeukens maar ook typisch Indische lekkernijen.
Lees hier het interview met kokkin Bea Berens-Sleebos. Tijdens het Tong Tong Festival 2009 viert zij haar 25-jarig jubileum.

Boodschappen
Naast kijken en proeven in het Kooktheater, snoepen en snacken bij de waroengs en dineren in de Eetwijk, kunt u ook volop eten kopen op de versmarkt. Er zijn diverse stands waar fruit, specerijen en tropische groenten worden verkocht. De Tong Tong Fair is ook hèt adres voor kookgerei, zoals de oelekan, wadjan of rijststomer. En wilt u kooktips? Bezoek dan het Kooktheater.

Zilveren Rijstlepel
De culinaire genoegens op de Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar) vormen voor veel bezoekers een belangrijke reden voor hun bezoek. Wij vinden het dan ook heel belangrijk om de kwaliteit van het gebodene te controleren en te stimuleren! Daarom keurt een kritische jury, bestaande uit bezoekers met aantoonbare culinaire deskundigheid, de eetstands. De jury let uiteraard op smaak maar óók  op de samenstelling van de menukaart. En hoe wordt het eten geserveerd, is de bediening vriendelijk en deskundig en is aandacht besteed aan de aankleding van de stand? De winnaar ontvangt de Zilveren Rijstlepel, een wisseltrofee.
Wilt u ook deelnemen in de jury? Bent u een fijnproever van de Ind(ones)ische keuken en kunt u uw smaakoordeel goed onder woorden brengen? Geef u dan op als jurylid! U kunt een sollicitatieformulier opvragen via info@tongtong.nl. Of stuur een brief naar: Stichting Tong Tong, o.v.v. Publieksjury, Bezuidenhoutseweg 331, 2594 AR  Den Haag.