15 augustus. Aandacht voor de oorlog in Nederlands-Indië

Met de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 eindigde de Tweede Wereldoorlog voor het Koninkrijk der Nederlanden officieel. Ruim 70 jaar later is maar weinig bekend over de oorlog en zijn slachtoffers. Niet zozeer omdat die kennis is weggezakt, eerder omdat er altijd weinig aandacht voor de oorlog in Nederlands-Indië is geweest (uitgezonderd de politionele acties). Onderzoek en onderwijs besteedden slechts marginale aandacht aan deze verre oorlog in het Koninkrijk. In particuliere kring werd weinig gevraagd, gesproken en overgedragen.

Wanneer Nederland op 15 augustus de slachtoffers van de Japanse bezetting herdenkt, is dat een goede gelegenheid voor verdieping.

Leeslijst
Stichting Tong Tong heeft verscheidene uitgaven waarin de oorlog in Nederlands-Indië centraal staat. Ze zijn verkrijgbaar in de Nederlandse boekhandels of via Stichting Tong Tong zelf. Een must read is Het Verborgen Verhaal, over de buitenkampers tijdens de oorlog. Anders dan lang werd gedacht, waren de meeste Nederlanders niet geïnterneerd in Japanse kampen, maar moesten zij zich daarbuiten in leven houden. Het boek volgt op de gelijknamige tentoonstelling uit 1995 die dit historische verhaal vertelde, voor velen onthulde.

Voor wie de Indische cultuur beter wil leren kennen, heeft Stichting Tong Tong meer (biografische) boeken in portfolio. Ook in de volgende titels komt de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië ter sprake:

Lees hier meer over álle boeken van Stichting Tong Tong.

Onze boeken zijn verkrijgbaar via iedere boekwinkel, ook via de meeste webwinkels.

Mededeling voor de boekhandel: De boeken van Stichting Tong Tong zijn leverbaar vanuit het depot van het Centraal Boekhuis.

Wat schreef de pers?

“…een fraai vormgegeven boek over het lot van de zogenoemde ‘buitenkampers’…”
— de Volkskrant over Het Verborgen Verhaal, 2 mei 2015

“Wie aandachtig de tussenteksten en fotobijschriften in het album leest, zal over de periode 1870-1940 tientallen van zulke wetenswaardigheden tegenkomen — en inderdaad: niet alleen interessant, ook ontroerend.”
— Jan Blokker over Tropenecht in de Volkskrant, 13 juli 1996

“De Ogen van Solo is de geschiedenis van een vader verteld door een zoon, soms pijnlijk, dan weer ontroerend. Maar het is meer dan een persoonlijk verhaal, door detail en toon is het zeer herkenbaar, niet alleen voor lezers die een band met de oude kolonie Nederlands-Indië hebben, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in migratie en ontworteling. Reggie Baay raakt een snaar uit het verleden die vandaag nog natrilt en ons opnieuw bezig houdt. Een roman die je aankijkt en meesleurt.”
— Adriaan van Dis

“….laat zich lezen als een schelmenroman, al eindigt deze treurig, in eenzaamheid en armoede. Termorshuizen geeft het verhaal ook een maatschappelijke lading. […] Zo vermengt de schrijver dit levensverhaal met sociale observaties en vertelt hij ons daardoor veel over Nederlands-Indië.”
— John Jansen van Galen over Marietje van Oordt in Het Parool, 4 juli 2013