Het Verborgen Verhaal; Indische Nederlanders in oorlogstijd 1942-1949

Het Verborgen Verhaal; Indische Nederlanders in oorlogstijd 1942-1949Stichting Tong Tong werkt vanuit een Indisch perspectief bij het samenstellen van boeken en tentoonstellingen. Nog al eens waren de bezoekers van de Pasar informanten, getuigen, ervaringsdeskundigen. Het duidelijkst kwam dit tot uiting in de emotionerende tentoonstelling ‘Het Verborgen Verhaal’ in 1995, de eerste grote expositie over de ervaringen buiten het kamp en in de bersiap. De tentoonstelling was opzienbarend omdat ze het tot dan toe onbekende verhaal vertelde dat de meeste Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië niet geïnterneerd waren geweest. Voor informatie moest samenstelster Beatrijs van Agt vooral op oral history vertrouwen, aangezien weinig schriftelijke bronnen bewaard waren gebleven. Voor die gelegenheid interviewde ze een divers gezelschap van Indische mensen.
Tijdens de Pasar Malam Besar nodigde Stichting Tong Tong Pasargangers uit om mee te schrijven aan deze Indische geschiedenis. Fragmenten uit de bezoekersbijdragen werden nog tijdens de tentoonstellingsperiode op de laatste wand van de tentoonstelling gehangen; veel Pasargangers namen aan de schrijftafel plaats om in de ‘open boeken’ te lezen en zelf een bijdrage te schrijven. De tentoonstelling bleek te werken als effectieve ‘aangever’ voor deze persoonlijke herinneringen. Maanden na de Pasar Malam Besar kwamen bij Stichting Tong Tong nog bijdragen binnen.

‘Het Verborgen Verhaal’ werd mede getoond naar aanleiding van het vijftigjarige einde van de Tweede Wereldoorlog (1945-1995). De reacties uit het publiek, schreef de Pasarkrant, variëren van waardering via ontroering tot dankbaarheid:

“Eindelijk, eindelijk, dat zoiets mogelijk is in Nederland!”

“De tentoonstelling ‘Het Verborgen Verhaal’ was niet alleen uniek en opmerkelijk door het onderwerp, maar ook door de vorm. Bezoekers werden uitgenodigd om actief een bijdrage te leveren aan het schrijven deze Indische geschiedenis. De tentoonstelling bleek te werken als effectieve ‘aangever’ voor deze persoonlijke herinneringen. Fragmenten uit de bezoekersbijdragen werden nog tijdens de tentoonstellingsperiode op de laatste wand van de tentoonstelling gehangen; veel Pasargangers namen aan de schrijftafel plaats om zelf in de “open boeken” te lezen.” (‘Pasarkrant’, november 1995)

De expositie zou ook in 1996 op de Pasar Malam Besar te zien zijn. Later ging ‘Het Verborgen Verhaal’ op tournee door Nederland, gesubsidieerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (vws).

Kijk hier naar de gegevens van het boek dat naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen.